Logopédia
Megkésett beszédfejlődés terápiája
Mi a megkésett / akadályozott beszéd- és nyelvi fejlődés?
Megkésett/akadályozott beszédfejlődésről akkor beszélünk ha a gyermek ép érzékszervekkel, ép intelektussal rendelkezik, megfelelő beszélő környezet veszi körül ennek ellenére a beszéde csak később vagy nem indul meg, 2-2,5 éves korra nem birtokol 70 szavas szókincset, aktívan nem használ rövid szókapcsolatokat.
Mi történik a logopédiai terápia során?
A megkésett beszédfejlődés terápiája öt nagy terület fejlesztésére irányul, melyek a beszéd- és a nyelv, mozgás, emlékezet, gondolkodás, és a figyelem.
A terápia kezdeti szakaszában a beszédre irányuló figyelem fejlesztése, a beszédkedv felkeltése történik. A szókincs bővítése és a nyelvtani rendszer elsajátítása végigkíséri a terápiát.
Mivel a gyermekek elsődleges tevékenysége a játék mindez játékos helyzetekbe ágyazottan valósul meg.
KIKET VÁRUNK?
Ha a gyermek súlyos beszéd- és nyelvi elmaradással küzd, akkor már 3 éves kor előtt logopédus segítségét szükséges kérni.
Várjuk tehát azokat a gyermekeket, akik 2-2,5 éves korban nem beszélnek, vagy szókincsük szegényes, nem éri el az 50-70 szót, nem használnak szókapcsolatokat.
Komplex beszédindítás
Hogy zajlanak a foglalkozások?
A foglalkozás kiscsoportos maximum 5 fővel zajlik. 2 x 30 perces blokkot tartalmaz, az egyik egy TSMT torna, mely során nemcsak a nagy és finommozgásokat fejlesztjük, hanem a különböző feladatokkal, ingerekkel az idegrendszerben az érési folyamatokat indítjuk be, ezáltal fejlődik a gyerekeknek a figyelme, koncentrációja, érzékelése, beszéde is.
A másik pedig egy játékos logopédiai foglalkozás, mely során a beszédhez szükséges artikulációs ügyesítés, a hangok megfelelő észlelése és képzése, a szavak, majd a ragozás tanulása történik. A szülők mindvégig jelen vannak, segítik gyermeküket a feladatok elvégzésében, otthonra pedig fejlesztő játékötleteket kapnak.
A fejlesztést egy egyéni állapotfelmérés előzi meg, ahol feltérképezzük a gyermekek aktuális fejlettségi szintjét.
A foglalkozást két gyógypedagógus, egy TSMT terapeuta és egy logopédus vezeti. A terápia sikeressége érdekében heti 2 alkalommal szükséges részt venni rajta.
KIKET VÁRUNK?
Azokat a 2-3 éves gyermekeket, akiknél:
- beszédfejlődés lassabban halad
- egyáltalán nem, vagy csak kevés szót használnak aktívan
- 2,5 évesen még nem használnak 2 szavas mondatokat
Artikulációs zavar (pösze) terápia
Mi az artikulációs zavar?
A beszédhangok helytelen képzése. Két beszédhang felcserélése pl. r helyett l ejtése, beszédhang torzított ejtése, vagy kihagyása.
Mi történik a logopédiai terápia során?
A terapia célja a beszédhangok helyes kiejtésének eljasítítása. Ennek érdekében a szükséges képességek fejlesztése történik játékos formában.
A terápia lépései: az auditív észlelés, az artikulációs mozgások fejlesztése, a hiányzó vagy helytelenül képzett hangok kialakítása, rögzítése, automatizálása, ezáltal a beszédbe való beéépítése.
KIKET VÁRUNK?
Olyan 5 évnél idősebb gyermekeket, akik egy vagy több beszédhangot helytelenül vagy egyáltalán nem ejtenek.
Időpontot kérekDiszlexia-prevenció
Mi a diszlexia-prevenció?
A tanulási zavarok kialakulása szempontjából jelentős szerepe van a megelőzésnek. Ha már óvodáskorban felvetődik a diszlexiaveszélyeztetettség gyanúja mihamarabb szükséges megkezdeni a fejlesztést, mellyel megakadályozhatóak a tanulási zavarok kialakulása.
Mi történik a terápia során?
A diszlexia-prevenció terápiának lényeges része a sokoldalú képesség-, készségfejlesztés, az olvasás- és írástanítás előkészítése.
A terápia fő elemei: a téri tájékozódás fejlesztése orientációs gyakorlatokkal, a hallási figyelem, a ritmusérzék, az emlékezet, a figyelem trenírozása, a beszéd alaki és tartalmi fejlesztése.
KIKET VÁRUNK?
A diszlexiaveszélyeztetettség gyanúja 5-6 éves korban merülhet fel óvodás gyermekeknél ha ezek közül néhány együttesen jelentkezik:
- megkésett/ akadályozott beszédfejlődés
- nehezen induló nyelvi fejlődés
- mozgásfejlődés késése, később kezdett ülni, járni
- diszharmónikus mozgás
- ügyetlenség a kézműves tevékenységekben
- kusza rajz, görcsös ceruzafogás
- szegényes szókincs
- korlátozott beszédmegértés
- nehézkes verstanulás
- rossz kifejezőkészség
- szótalálási nehézség
- nehezen javítható, elhúzódó pöszeség
- bizonytalan alak, forma, nagyság, szín felismerés, differenciálás
- kialakulatlan dominancia, nem egyértelmű melyik a domináns kézrossz ritmus
- érzékegyhangú, monoton beszéd
- amuzikalitás
- szórt figyelem
- nem tudja a testrészek neveit
- nehézkes térbeli és időbeli tájékozódás (téri irányok, napok stb.)
- nehézkes soralkotás
Diszlexia terápia
Mi a diszlexia?
Diszlexiáról akkor beszélünk ha a gyermek súlyosan alulteljesít az írott szövegek kiolvasásában és megértésében, annak ellenére, hogy ép intelligenciával rendelkezik, megfelelő módszerrel és elegendő mennyiségű gyakorlással zajlott az olvasás elsajátítsa.
Mi történik a terápia során?
A tévesztett betűk újratanítása, a téri tájékozódás fejlesztése,a munkamemória fejlesztése, a nyelvi készség fejlesztése, olvasási gyakorlatok végzése, és a szövegértés fejlesztése.
A sorozatos kudarcélmények hatására magatartási problémák léphetnek fel pl. aggresszió, az iskolai munkát zavaró viselkedés, iskolakerülés, továbbá kialakulhat szorongás, depresszió, visszahúzódás, félelem az iskolától. Lényeges tehát a szakszerű terápia mihamarbbi megkezdése
A diszlexia mellé gyakran írászavar is társul, melynek tünetei a diszgráfia terápia alatt olvashatóak.
KIKET VÁRUNK?
Azokat az iskolás korú gyermekeket, akikre az alábbi tünetek közül egy vagy több jellemző:
- lassú olvasási tempó
- betűtévesztések pl. betűcserék, betűkihagyások, betűbetoldások
- hosszabb szavak érthetetlenné torzításaa
- betűk sorrendjének, az olvasás irányának felcserélése pl. kép-pékszövegértési nehézség
- a gyenge szövegemlékezet
- nehézkes verstanulás
- szegényes szókincs
- későn kezdtek beszélni
Diszgráfia terápia
Mi a diszgráfia?
A diszgráfia sokszor a diszlexiával együtt járó tanulási zavar. Írászavar, mely az írásmozgások nehezített kivitelezésében és a helyesírási nehézségekben mutatkozik meg.
Mi történik a diszgráfia terápia során?
A terapia során elsődleges fontosságú az íráshoz szükséges képességek fejlesztése, úgy mint a finommotorika, a grafomotorium, a vizuomotoros koordináció, az akusztikus figyelem, ritmus, az emlékezet fejlesztése, a helyesírás fejlesztése, és a beszédkészség fejlesztése.
KIKET VÁRUNK?
Azokat az iskoláskorú gyermekeket, akiknél az alábbi tünetek közül egy vagy több fennáll:
- írás tempója lassú, vagy kapkodó
- írás rendezetlen, nem igazodik a vonalrendszerhez
- ceruzafogás helytelen (görcsös, ceruzát erősen nyomja a papírra)
- betűket, szótagokat kihagy, betold
- betűk sorrendjét felcseréli
- gyakori a szavak egybe-illetve különírásának hibája
- hosszú-rövid hangok megkülönböztetése nehézkes
- helyesírási problémák
- gyenge fogalmazás
Beszédészlelés- és beszédmegértés terápiája
Mi a beszédészlelés és a beszémegértés?
A beszédészlelés az a készség, mely lehetővé teszi a gyermek számára, hogy beszédhangokat, a beszédhangok egymáshoz kapcsolódását, hosszabb hangsorokat felismerjen, és képes legyen arra,hogy az elhangzásnak megfelelően megismételje ezeket. Ennek a készségnek köszönhető, hogy a gyermek megtanulja anyanyelve szavainak hangzását és egyre több új szó (hangsor) felismerésére lesz képes.
Beszédmegértésen az elhangzó szavak, szókapcsolatok, mondatok, mondatsorozatok jelentésének, tartalmának megértését értjük. A beszédészlelés tehát nem azonos a beszédértéssel.
Az életkornak megfelelő szintű beszédészlelés biztosítja a gyermek számára az anyanyelv megfelelő elsajátításán kívül, hogy nehézség nélkül tanuljon meg olvasni, írni, idegen nyelvet elsajátítani.
A beszédészlelés és megértés egymást feltételezve és támogatva fejlődik a nyelvelsajátítás során.
Bármelyik sérülése, később zavart okozhat az olvasás tanulásában.
Mi történik a terápia során?
A beszédészlelés fejlesztésének gyakorlatai: a hangsor- és szóismétlés, szógyűjtés, szólánc, hanfelismerés, hangkeresés, hangidőtartamok, hangokból szóalkotás. A beszédmegértés fejlesztése különböző kommunikációs helyzetek teremtésével történik, beszélgetés, mesehallgatás során. Kiemelt szerepe van a szókincs bővítésének.
KIKET VÁRUNK?
Azokat a gyermekeket, akiknél az alábbi tünetek közül valamely fenáll:
- érthetetlen, “halandzsa” beszéd
- makacs, elhúzódó pöszeség
- kérdésekre nem megfelelő válaszok adása
- nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják
- zavarja mások hangos beszéde
- szereti, ha a TV hangosabban szól illetve a környezete hangosabb
- figyelmetlennek, feledékenynek tűnik
- gyakran visszakérdez
- a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
- nem köti le a figyelmét a mesélés
- nem tudja megismételni a hallottakat
- nem képes megtanulni a verseket, dalokat
- nyelvtanilag helytelen mondatok jellemzik beszédét
- beszédmegértése vizuális és mozgásos kíséret mellett megfelelő
- hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat
- rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat
- nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli
- tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít
- helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
- hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
- fejszámolásban gyengébb, mint az írásbeliben
Vélemények
KAPCSOLAT
Vedd fel velünk a kapcsolatot!
1. lépés: Töltsd ki a a jelentkezési űrlapot
2. lépés: Felhívunk egy 10-15 perces telefonos konzultációra
3. lépés: Időpontot egyeztetünk
Elérhetőségeink
- 1133 Budapest, Visegrádi u. 88.
- +36 70 503 6520
- mosolykulcs.kozpont@gmail.com
Nézz be közösségi felületeinkre is: