Komplex beszédindító terápia

Jelentkezem

Rólam

Birgán Nikolett vagyok, gyógypedagógus-logopédus, TSMT terapeuta, a Mosolykulcs Képességfejlesztő Központ alapítója és vezetője 2016 óta, valamint két gyermek édesanyja.

Célom, a Mosolykulcs létrehozásával az volt, hogy minél több kisgyermek kaphassa meg a számára legprofesszionálisabb segítséget képességei kibontakoztatása érdekében ezáltal a fejlődése megfelelően alakuljon.

Szülőként megtapasztaltam, hogy milyen lelki folyamatok mennek végbe az emberben, amikor valamilyen eltérést tapasztal a gyermekével kapcsolatban, milyen nehéz beismerni, hogy segítséget kell kérni, és milyen nehéz szembesülni bizonyos dolgokkal még akkor is, ha nem egy súlyos és tartós állapotról van szó, hanem egy könnyebben korrigálható problémáról.

Amikor elkezdődik a terápiás folyamat, akkor mennyi időt és energiát igényel ez a szülő részéről, mennyi lemondással és küzdelemmel jár, de aztán amikor a kitartó munkának látjuk az eredményét, az maga a csoda, és biztosan mindenkit melegséggel tölt el, az együtt megcsináltuk érzése!

Az évek alatt a beszédindító terápia vált az érdeklődésem középpontjává. Ebben a problémakörben több oldalról tudom támogatni a gyerekek fejlődését azáltal, hogy a terápiában a logopédiai és a mozgásterápiás vonalat komplex módon ötvözöm, így a fejlesztés valóban hatékony tud lenni. Egyik a másik nélkül nem tud teljeskörű megoldást nyújtani.

Rólam

Birgán Nikolett vagyok, gyógypedagógus-logopédus, TSMT terapeuta, a Mosolykulcs Képességfejlesztő Központ alapítója és vezetője 2016 óta, valamint két gyermek édesanyja.

Célom, a Mosolykulcs létrehozásával az volt, hogy minél több kisgyermek kaphassa meg a számára legprofesszionálisabb segítséget képességei kibontakoztatása érdekében ezáltal a fejlődése megfelelően alakuljon.

Szülőként megtapasztaltam, hogy milyen lelki folyamatok mennek végbe az emberben, amikor valamilyen eltérést tapasztal a gyermekével kapcsolatban, milyen nehéz beismerni, hogy segítséget kell kérni, és milyen nehéz szembesülni bizonyos dolgokkal még akkor is, ha nem egy súlyos és tartós állapotról van szó, hanem egy könnyebben korrigálható problémáról.

Amikor elkezdődik a terápiás folyamat, akkor mennyi időt és energiát igényel ez a szülő részéről, mennyi lemondással és küzdelemmel jár, de aztán amikor a kitartó munkának látjuk az eredményét, az maga a csoda, és biztosan mindenkit melegséggel tölt el, az együtt megcsináltuk érzése!

Az évek alatt a beszédindító terápia vált az érdeklődésem középpontjává. Ebben a problémakörben több oldalról tudom támogatni a gyerekek fejlődését azáltal, hogy a terápiában a logopédiai és a mozgásterápiás vonalat komplex módon ötvözöm, így a fejlesztés valóban hatékony tud lenni. Egyik a másik nélkül nem tud teljeskörű megoldást nyújtani.

Mindenki szeretné, ha a gyermeke jól kommunikálna

A gyermek beszédfejlődése a legtöbb szülő számára fontos téma, hiszen mindenki szeretné, ha a gyermeke jól kommunikálna és könnyen megtanulná az anyanyelvét. Amikor egy kisgyerek beszéde nem indul el vagy csak nagyon lassan halad, a szőlők egyre nagyobb aggodalmat kezdenek érzni. Bizonytalanok abban, hogy vajon csak ők aggódják túl a dolgot vagy tényleg gond van.

Kire hallgassanak? A legyintő véleményekre miszerint békén kell hagyni a gyereket, majd beszél ha akar, vagy azokra akik azt mondják, hogy minél korábban kérjen segítséget, ha problémát észlel. Egyáltalán mikor van az a pont, amikor segítséget kell kérni? Meddig várhatunk nyugodtan a beszéd elindulásával? Egyáltalán hova érdemes fordulni? Milyen szakembert keressen? Majd amikor tényleg nem halad a beszédfejlődés, kétségbeesve keresik a megoldásokat.

A Komplex beszédindító terápia erre nyújt hatékony megoldást!

Mi a megkésett beszédfejlődés?
Mikor kell segítséget kérned?

Amennyiben gyermekednek 2-2,5 évesen nincs 50-70 szavas aktív szókincse és nem alkot mondatokat megkésett/akadályozott beszédfejlődés áll fent.

Ennél korábban is vannak már figyelemfelhívó jelek, amikor gyermeked babaként nem gőgicsél, nem gagyog, vagy 1 év körül nem indulnak meg a szavak használata (akár csak a szavak eleje), akkor is érdemes szakember segítségét kérni!

Nem jó stratégia, ha csak várjuk, hogy mikor indul be magától a beszéd, hiszen ahogy telik az idő egyre nagyobb lemaradásban lesz a kortársaihoz képest.

Biztosan Te is szeretnéd tudni, miért nem beszél még....

A beszédkésés oka lehet

Idegrendszeri éretlenség

Azt jelenti, hogy az idegsejtek között nem megfelelő az információ áramlás, mely különböző tünetekben nyilvánulhat meg. Megjelenhet a beszéd késésében, a mozgás ügyetlenségében, hiperaktivitásban, figylemzavarban stb.

Genetikai okok

A beszédfejlődés késése lehet örökletes. Ha a családban mások is későn kezdtek beszélni, akkor az is lehet, hogy a gyerek is később fog elkezdeni beszélni.

Halláscsökkenés

Halláskárosodás esetén a gyermek nem hallja jól a beszédet, így az elsajátítás folyamata is zavart szenved. De nem kell feltétlen tartós állapotra gondolni, a gyakori középfülgyulladás átmeneti halláscsökkenést okoz, ami szintén nehezíti a beszédhangok felismerését, megkülönböztetését, a beszéd megértésének folyamatát.

Beszélő környezet hiánya

Amennyiben egy gyermeket nem ér elég nyelvi inger, nem beszélnek hozzá eleget, nem mesélnek neki, úgy a beszédfejlődése lassabb ütemben fog haladni, hiszen nincs előtte olyan példa, amit utánozni tudna.

Autizmus

Néhány esetben a beszédfejlődés késése olyan fejlődési rendellenességgel lehet kapcsolatos, mint az autizmus. Ebben az esetben nem csak maga a beszéd késik, hanem az egész kommunikációs folyamat másképpen fejlődik.

Várandósság, születés

Lényeges, hogy a gyermeket milyen hatások érték a terhesség latt, hogyan született meg, érte-e esetleg közben valamilyen károsodás, ami befolyáslhatja a fejlődését. Vagy esetleg a megszületése utáni időszakban.

Egy átlagosan fejlődő 2,5 éves beszéde

100-500 szavas szókincs

A szókincs rohamosan fejlődik ebben a korban. A lányok aktív szókincse 500 szó is lehet, de a lassaban érő fiúké is elér a 100 szót.

3 szavas mondatok

3 szavas mondatokakkal fejelzik ki magukat, egyre több toldalékos szó jelenik meg. Megérti az összetett utasításokat, tudja követni a folyamatos beszédet.

Raghasználat megjelenik

Megjelenik az "én" személyes névmás, a birtokos hatàrozó, részeshatározó, tàrgyeset , többeszám hasznàlata.

Biztosan Te is szeretnéd tudni, mit tehetsz gyermeked beszédfejlődésért!

Gyermeked beszédindulását azzal tudod segíteni, ha

- minél többet beszélsz hozzá,
- helyesen, az ő szintjének megfelelően beszélsz hozzá,
- meséltek minden nap,
- mondókáztok minden nap,
- megnevezed a körülöttetek lévő tárgyakat, eseményeket,
- megfogalmazod a gondolatait, amit még nem tud kimondani,
- elegendő mozgásos lehetőséget adsz neki.

És, ha mindezeket jól és eleget csinálod és úgy érzed, hogy minden tőled telhetőt megtettél de még mindig nem jön a várt eredmény, akkor kérd a segítségem!

Hogyan tudok Nektek is segíteni?

Logopédusként és TSMT mozgásterápiával foglalkozó szakemberként komplex szemlélettel diagnosztizálom a felmerülő beszédelmaradást, és erre egy szintén minden területre kiterjedő egyénre szabott fejlesztő progrmot összeállítva dolgozunk közösen a probléma megoldásán.

A szülő fontos része a terápiának, hiszen ő ismeri legjobban a saját gyermekét, és ő van vele a legtöbb időt. A terápia során megtanítom a szülőknek, hogy milyen feladatokat végezzenek, milyen gyakorisággal, annak érdekében, hogy gyermekük fejlődjön. A közös munka során folyamatos kapcsolatban vagyunk, így minden felmerülő kérdés azonnal megválaszolásra kerül.

A terápiás folyamatot ezáltal, folyamatosan kontroll alatt tartjuk, ha kell módoítunk a korábban megbeszélteken. A terápiáról bővebben üzenetben tudsz érdeklődni!

Az első lépés a gyermek állapotfelmérése

Ahhoz, hogy a gyermeked számára leghatékonyabb fejlesztő programot állítsuk össze, tű pontosan kell tudni, hogy hol tart a fejlődésben. Egy úgynevezett komplex neuro-szenzomotoros és logopédiai vizsgálatot fogok elvégezni, mely során a gyermekedet játék és mozgásos feladatok közben fogom megfigyelni, képességeit felmérni.

Végeredményként azt fogjuk látni, hogy hol tart most a fejlődésben. Az életkorának megfelelően teljesít-e az egyes területen vagy vannak olyan területek ahol gyengébb teljesítményt nyújt. Mik ezek a területek és milyen mértékű elmaradást tapsztalunk. A terápia onnan fog indulni, ahol a gyermek még jól teljesít, a legmélyebbi elakadási ponton kezdjük el újra felépíteni a rendszert.

A sikeres terápiás folyamat 3 összetevője

Mozgásterápia

A TSMT mozgásterápia során egyrészt fejlesztjük a gyermek nagy és finommozgásait, ami elengedhetetlen a beszédhez is, hiszen a beszéd is egy mozgás, méghozzá egy finommozgás. Másrészt a passzív és aktív mozgásokkal olyan ingerekhez juttatjuk a gyereket, ami által az egész idegrendszerét fejlesszük, ezáltal az idegrendszer működése javul. Javulni fog a gyermek észlelése, érzékelése, figyelme, tájékozódása, beszéde is. A beszédfejlesztésnek elengedhetetlen része az beszédet feldolgozó és kivitelező rendszer irányítóját az idegrendszert fejleszteni.

Beszédfejlesztés

A beszédfejlesztése során nem csak szavakat tanítunk a gyereknek, hiszen a szavak kiejtését rengeteg más előzi meg, mely alapfeltétele a beszéd elindulásának. Ennek megfelelően hansúlyos terület a hallási észlelés fejlesztése, valamint az artikulációs izmok erősítése is, majd a szókincs bővítése, és a beszéd-mozgás összerendezése is. Ahhoz, hogy a beszédet el tudjuk sajátítani fontos mások beszédét jól érteni és észlelni, a mondatokat megérteni, a szavak jelentését értelmezni, az egyes beszédhangokat elkülöníteni egymástól.

Kognitív fejlesztés

A legtöbb kisgyereknél nem csak a beszéd késése áll fenn, hanem elmaradást mutatnak a nagymozgások, és egy vagy több kognitív terület is fejlesztésre szorul. A kognitív terület nem választható el a beszédtől. A beszéd csak az emberre jellemző legmagasabbrendű kognitív funkció. A szavak kimondásának egyik feltétele a tárgyállandósság kialakulása, tehát hogy van többféle kutya, az attól még kutya. Ebből következően nem csak az hallási észlelés, az ahogyan a hallott indormációkat feldolgozzuk, hanem a gondolkodás és a vizuálitás is lényeges a beszéd szempontjából.

Blogcikkeim

Mit tud egy átlagosan fejlődő gyermek 2-3 évesen?

Mit tud egy átlagosan fejlődő gyermek 2-3 évesen?

Ha te is aggódsz, hogy a te gyermeked még nem feltétlenül tudja azt, amit más, vele egykorú gyermek, akkor itt az idő, hogy beszéljünk egy kicsit arról, mi tud egy gyermek 2 évesen, majd 3 évesen. 

Miért nem beszél? Csak lusta?

Miért nem beszél? Csak lusta?

Szükséges elkezdeni a fejlesztést? Mi még az elfogadható, mennyit késhet, kérdezik a szülők, amikor szerintük a gyermeküknek már beszélni kellene. Ezekre keresem a választ az adott bejegyzésben.

Mikortól nézhet tévét a gyerek?

Mikortól nézhet tévét a gyerek?

A gyermekneveléssel kapcsolatban talán legmegosztóbb téma, hogy mikortól és mennyit szabad tévéznie vagy tableteznie a csemetének.

Mondókázzatok

Mondókázzatok

Minden szülő izgatottan várja, mikor mondja ki gyermeke az első szavakat, és még izgatottabban, hogy mikor és hogyan fog teljes mondatokban beszélni. 

Ha szeretnéd, hogy a Te gyermekednek is elinduljon a beszéde, jelentkezz!

Jelentkezem

Ha pedig kérdésed van, írj nekem!

Üzenetet írok!