Késik a beszéd? Bemutatjuk a fejlődési mérföldköveket 1-3 éves korig

Késik a beszéd? Bemutatjuk a fejlődési mérföldköveket 1-3 éves korig

Az első mosoly, az első átfordulás, az első lépések és az első szó - szülőként izgatottan figyeljük gyermekünk fejlődésének minden apró állomását.

De míg a mozgásfejlődés szakaszai viszonylag egyértelműek, a beszédfejlődés sokszor jóval megfoghatatlanabbnak tűnik.

Honnan tudhatjuk, hogy minden rendben van-e?

Vajon normális, ha a kétévesünk még csak pár szót mond, miközben a játszótéren egy kortársa már teljes mondatokban cseverészik?

Tényleg később kezdenek beszélni a fiúk, vagy ez csak egy elavult tévhit?

A kérdésekkel kapcsolatos bizonytalanság teljesen természetes - cikkünkben igyekeztünk egy egyértelmű, gyakorlatias útmutatót a kezedbe adni, hogy magabiztosan tudd követni gyermeked beszédfejlődését, és felismerhesd, mikor van szükség egy kis extra támogatásra.

Ezek a legfontosabb beszédfejlődési mérföldkövek

Bár minden gyermek a saját, egyedi ütemében fejlődik, vannak általános mérföldkövek, amelyek fontos támpontot jelentenek.

Ezek nem kőbe vésett szabályok, hanem inkább térképként érdemes rá tekinteni, mely segíthet felmérni, hogy a csöppség a megfelelő ütemben és irányban halad-e fejlődése során.

Az alábbiakban összeszedtük, milyen életkorban mik a jellemző beszédfejlődési stádiumok.

  • 1 éves kor előtt: a beszéd alapjai már a születés utáni első hónapokban elkezdenek kialakulni.
    • 2 hónapos kor környékén megjelenik a gőgicsélés. Ezek a mély torokhangok ("agu", "gu-gu") az első tudatos hangadási kísérletek, a kommunikáció csírái. A baba ilyenkor fedezi fel a saját hangját.
    • 9 hónapos kor körül elkezdődik a gagyogás. Ekkor a gyermek már mással- és magánhangzókat fűz össze, és ismételgeti őket (például "bababa", "mamama", "tatata"). Ez a szakasz kulcsfontosságú, mert a gyermek a saját anyanyelvének hangkészletét gyakorolja.
  • Nagyjából 1 éves korban megjelennek az első, tudatosan használt szavak. Fontos, hogy a gyermek már jelentést is társít a szóhoz (pl. akkor mondja, hogy "pápá", amikor valaki elmegy).
  • 1,5-2 éves kor között jellemző az úgynevezett "szókincsrobbanás" megjelenése. Ez egy lenyűgöző és látványos időszak, amikor a gyermek agya szinte szivacsként szívja magába az új szavakat, és napról napra egyre többet használ ezekből. A passzív szókincse (amit megért) sokkal nagyobb, mint az aktív (amit használ). Ha ez az ugrásszerű fejlődés kimarad, az figyelemfelhívó jel lehet.
  • Körülbelül 2 éves korra a gyermek aktív szókincse eléri a kritikus 50-70 szót, és elkezdi a szavakat kéttagú mondatokká fűzni (pl. "apa el", "kérem autó", "nem kérem"). Fontos, hogy a szókincsében már nem csak főnevek, hanem igék és egyszerűbb szófajok is szerepelnek - ezek teszik lehetővé az egyszerű mondatalkotást.
  • 3 éves korra mondatalkotás egyre összetettebbé válik. Megjelennek a ragok, a névutók, és a beszéde egyre érthetőbbé válik a tágabb környezet számára is. A gyermek már képes egyszerű történeteket elmesélni, kérdéseket feltenni, és fenntartani egy rövid párbeszédet.

Mikor kell valóban aggódni? A 2 éves kori szabály

Szakmai szempontból a megkésett beszédfejlődés hivatalos határa a következő: ha egy gyermek 2 évesen nem rendelkezik legalább 50-70 szavas aktív szókinccsel és nem alkot kétszavas mondatokat, akkor érdemes szakemberhez fordulni.

Ezt a problémát már általában a szülők maguktól is felismerik: sok esetben ez az a pont, amikor szakemberhez fordulnak.

A nálunk dolgozó szakértők feladata, hogy ilyenkor egy komplex állapotfelméréssel kiderítsék, mi áll a probléma háttérben.

Ennek során nemcsak a beszédet vizsgáljuk meg, hanem a mozgásfejlődést és a kognitív képességeket is, hiszen a beszéd sosem egy izolált képesség.

Ilyenkor a szakembereink megnézik, hogyan játszik a gyermek, milyen a mozgása, mennyire figyel, hogyan követi az instrukciókat stb.

Ez a komplex szemlélet rendkívül lényeges, ugyanis csak így tudjuk eldönteni, hogy a gyermeknek logopédiára, mozgásterápiára, vagy esetleg mindkettőre szüksége van-e, és a szülő is csak így kaphat egy teljes, átfogó képet gyermeke aktuális fejlettségéről.

Valóban igaz, hogy a fiúk később kezdenek beszélni?

Ezt a bölcsességet bizonyára mindenki hallotta már, de fontos kiemelni, hogy ez ebben a formában nem igaz, és rendkívül veszélyes lehet, ha emiatt egy valós problémát figyelmen kívül hagyunk.

Bár statisztikailag a fiúknál négyszer gyakrabban fordulnak elő fejlődési eltérések, a beszédfejlődési mérföldkövek rájuk is ugyanúgy érvényesek.

Nem ad felmentést a késésre az, hogy valaki fiú.

A lassabb fejlődésnek mindig oka van, amit érdemes feltárni.

A szülők hatása nagyobb, mint gondolnánk

Természetes, hogy minden szülő a legjobbat akarja a gyermekének – ennek ellenére jószándék néha a visszájára sül el.

Bizonyos szülői magatartási minták akaratlanul is hátráltathatják a fejlődést.

  • Erőltetés ("Mondjad, hogy pohár! Ismételd utánam!"): sok szülő nem gondol bele, hogy a gyermek azért nem mond bizonyos szavakat, mert nem tudja, és nem azért, mert lusta. Az erőltetés csak frusztrációt, szorongást szül, és emiatt a kicsi akár teljesen el is utasíthatja a beszédhelyzeteket.
  • Túl sok képernyőzés: a rajzfilmeket passzív módon fogadjuk be, nem teremtenek lehetőséget a valódi, kétirányú kommunikációra. A képernyő nem ad visszajelzést, nem várja meg a gyermek reakcióját. A gyorsan villogó képek rombolják a figyelemhez és a nyelvi feldolgozáshoz szükséges idegrendszeri kapcsolatokat, így óvatosan kell bánni a televízió, tablet és telefon nyújtotta szórakozással.
  • Állandó háttérzaj: a folyamatosan szóló TV vagy rádió megnehezíti, hogy a gyermek kiszűrje a fontos beszédet a zajból. A beszédtanuláshoz csendre és fókuszált figyelemre van szükség.

Hogyan segíthetjük a gyermekünk fejlődését?

A fentiekben részletesen áttárgyaltuk, hogy mivel hátráltathatjuk a gyermek fejlődését – azonban ez nem jelenti azt, hogy támogatni ne tudnánk a megfelelő hozzáállással.

Fontos, hogy mi legyünk a gyermek "nyelvi modellje": erre az egyik leghatékonyabb módszer, ha narráljuk a napi eseményeket.

"Most felvágom a sajtot.” – ezekkel az egyszerű mondatokkal szinte a szájába adjuk a gyermeknek szavakat ahelyett, hogy követelnénk, hogy beszéljen.

Ez a nyomásmentes, támogató közeg ösztönzi leginkább a kommunikációt.

Egy kis türelemmel és odafigyeléssel sokat segíthetünk a gyermekünknek, és előbb-utóbb biztosan látni fogjuk, hogy egyre többet és többet használ a csöppség a hallottakból.

Mi történik, ha egy szülő bizonytalan és hozzánk fordul?

Amikor egy szülő felkeres minket, a folyamat mindig egy személyes találkozóval és egy komplex állapotfelméssel kezdődik.

Látnunk kell a gyermeket játék közben, hogy a mozgását, játékát, kommunikációját megfigyelve egy teljes képet kapjunk - ez alapján tudunk személyre szabott, szakértői véleményt adni.

Előfordul, hogy azt mondjuk, minden rendben, a gyermek a saját tempójában halad, és csak néhány otthoni tippet javaslunk, de olyan is akad, amikor célzott fejlesztést, például beszédindító terápiát javaslunk.

A célunk mindig az, hogy a szülő tiszta képet, megnyugvást és konkrét, gyakorlati segítséget kapjon.

Ha a fentebb írtak alapján bármilyen kérdés vagy kétség merülne fel, nem kell egyedül maradnod az aggodalommal: egy szakértői konzultáció választ adhat a kérdéseidre, eloszlathatja a félelmeit, és segíthet eldönteni a következő lépést

A korai felismerés és a megfelelő támogatás a legjobb ajándék, amit gyermekednek adhatsz.

Vissza a blogba

Hozzászólás írása

Felhívjuk a figyelmedet, hogy a hozzászólásokat jóvá kell hagyni a közzétételük előtt.